Pedagogické minimum pro knihovníky pro děti a mládež
Událost | Seminář |
---|---|
Čas |
16.09.2020 od 08:00 am do 03:00 pm |
Místo | Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě |
Jméno | Petra Ševčíková |
Kontaktní telefon | 596118812 |
Přidat událost do kalendáře |
vKalendář (Windows, Linux) iCal (Mac OS X) |
Místo konání:
Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě
- Moravskoslezský kraj
(Centrum vzdělávání a regionálních služeb, Prokešovo náměstí 2, Ostrava)
Obsahové zaměření kurzu, stručná anotace jednotlivých přednášek
Vývojová specifika dětí školního věku Psychický vývoj dítěte a mladého člověka Vstupní přednáška poskytne stěžejní informace týkající se ontogeneze lidské psychiky, hlavní pozornost je věnována specifikům vývoje dětí a mládeže se zaměřením na utváření jejich vztahu ke kulturním a literárním hodnotám a na budování sociálních vazeb a vztahů.
Kultura mluveného projevu při veřejných vystoupeních Zvuková stránka jazyka, zásady správné výslovnosti, nácvik mluvní techniky Cílem přednášky propojené s řadou praktických aktivit je posílit komunikační dovednosti knihovníků, kteří se při kontaktu s žáky základních škol stávají přirozenými mluvními vzory, rozvíjet jejich dovednosti využitelné při veřejných vystoupeních (knihovnické lekce, besedy aj.), zvládnout mluvní techniku a zásady výslovnosti tak, aby nedocházelo k poškození hlasu.
Didaktika lekcí informačního vzdělávání Vstup do problematiky výuky ČJ, didaktika výuky češtiny a literatury, zvukové nahrávky, práce s texty ve skupinách Přednáška seznámí knihovníky se základními didaktickými zásadami vztahujícími se k výuce literatury na základní škole. Hlavní pozornost bude věnována současné podobě čítanek a metodám pro práci s uměleckým textem. Tyto poznatky jsou využitelné také při akcích knihoven, při přípravě a realizaci besed, přednášek aj.
Práce s uměleckým textem Literární komunikace mimoliterární i textová, interpretace textu odborná i didaktická Přednáška je zaměřena na metodiku práce s uměleckým textem. Účastníci budou seznámeni s pojetím uměleckého textu jako nástroje literární komunikace v kontextu teorie komunikace (komunikace autora a čtenáře v rovině mimotextové, textové a tematické). Dále budou poučeni o metodice práce s uměleckým textem a jejími dílčími fázemi (motivační, interpretační, aplikační). Vysvětleny budou pojmy interpretace a analýza textu, dále budou účastníci seznámeni s typy interpretací a interpretačními chybami.
Kvalita a kýč ve tvorbě pro děti a mládež Ilustrace dětských knih, otázky kýče a braku Přednáška se zaměřuje na problematiku umělecké kvality zvláště současné knižní produkce adresované dětem. Nabídnou výběrově teoretické (estetické) pohledy na otázky braku a kýče a doplní je o praktické ukázky různých podob umělecké i neumělecké výpovědi pro děti. Posluchači budou rovněž instruováni, jak lze některé příznaky neuměleckosti v knihách identifikovat, a to v rovině paratextové, textové a výtvarné.
Kurz je financován z programu VISK 2 Ministerstva kultury ČR.
Typ akce: Seminář
Pro koho je akce určena:
dětská odd.
Pro jaký typ knihoven:
městské a místní knihovny
Není požadována žádná minimální kvalifikace.
30. 9., 14. 10., 11. 11., 25. 11.
Maximální počet účastníků: 10
Učastnický poplatek: 0 Kč pro členy SKIP: 0 Kč